knaster

knaster under sulorna som lungt går över gården. gården jag tidigare gått på, sprungit, rullat ned för den sluttande backen. gården som jag rymmer till när mitt hem blir för krävande. vid tre sitter två stycken i fotöljerna som man måste vakta en bra tid innan det börja. resten kuras ihop på golven och pinnstolar målade i blått. mormor som skickar runt knäckskålen så alla ska få. dagar på isen med varmoboy och brummande motorer som främst lillebror ivrigt frågar om han får köra. in och duscha, helst först för att det sitter i ryggmärgen att man ska vara fort så det inte blir kallvatten. fast än de inte gäller längre. trängas med mina hjärtan framför spegeln och låna varandras hårsnoddar, plattänger och ögonskuggor. Allt för det enorma bordet med skålar av mat. en tomte i mitten för att göra oss säker på att vi är på rätt plats, vid rätt tid. jag tassar ned för trappen när de ska feja med hårprodukter. nöjd över mitt lockiga hår skuttar jag ned, stannar till i hallen och kollar i spegeln innan jag kliver in i kökets strul. lägger fram den välbehövda frågan och hjälper till.

glad över klädval med rymlig klänning suckar av utmattning efter det enorma bordet. lillebror som inte är liten längre lika nyfiken på de under granen som vi klädde igår. han i smyg går och kikar på vilka som är hans.
packa pappas kappsäck, efter alla öppnat sina julklappar och jag blir lika fnissig varje gång när jag kommer på att dom valt ola svensson. men bekymrad innan jag förstått att de nästa gång valde olof palme..
God jul från mig till er, nu åker jag till mitt paradis. Puss på er


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0